Pages

March 02, 2011

VITAMIN, SUSUIBU DAN KESANNYA PADA IBU DAN ANAK


 Soalan yang biasa dan suka emak2 di luar bertanya :

Orang tanya, benarkah pengambilan vitamin Shaklee boleh buat susuibu pekat?
Memang benar kerana pengambilan vitamin sendiri akan meningkatkan kepekatan darah si ibu maka sebab itu la si ibu perlu mengamalkan pengambilan air kosong yang seimbang dan tidak kurang 3L sehari jika amalkan vitamin.

Mengapa bila susu pekat anak minum sedikit, adakah benar anak mudah kenyang?
Samakah bila kita minum milo pekat dengan milo cair? Pasti tidak ...cuma nama minuman itu tetap milo. Jika baby terbiasa dengan susuibu yang sedikit cair dan bila tiba-tiba berubah menjadi pekat, anak hanya akan minum sedikit sahaja untuk membiasakan dengan rasa baru tersebut. Jika selepas minum anak tak mudah merengek atau nangis, insyaALLAH ia puas walaupun hanya dengan minum sedikit.

Benarkah susu pekat itu bermakna susu mengandungi banyak vitamin?
Tiada kajian yang saintifik dilakukan namun yang pasti apa jua si ibu makan akan disalurkan kepada si anak melalui susuibu. Hanya melalui pengalaman saya dan pemerhatian ke atas ibu2 yang mengamalkan pengambilan vitamin mendapati perubahan yang ketara kepada pertumbuhan si anak di mana 6 bulan pertama perkembangan sangat2 mengalakkan selain bayi dikatakan mempunyai tahap kesihatan yang baik berbanding sebelum si ibu itu mengamalkan pengambilan vitamin.

Apakah fungsi utama pengambilan vitamin sepanjang mengandung dan sepanjang penyusuan?
Ibu mengandung diwajibkan mengambil vitamin b, folic asid, obimin (multivitamin) serta tablet zat besi jika didapati kekurangan darah. Ini demi mengurangkan risiko kematian si ibu apabila melahirkan anaknya.

Namun selepas melahirkan si ibu itu mempunyai pilihan untuk menyusukan anaknya dengan susuibu atau susu formula. Maka kepentingan vitamin ini tidak dipentingkan seperti masa mengandung. Namun untuk ibu yang menyusukan anaknya dengan susuibu dan  bagi yang sedar tentang cara hidup yang terkejar2, masakan yang ringkas dan tidak mengikut panduan piramid makanan, faktor persekitaran yang sangat tercemar, pasti meneruskan pengambilan vitamin demi kesihatan diri. Vitamin ini hanya membantu agar si ibu itu sustained bertenaga, energetic, ceria dan bersemangat sepanjang hari. Bila si ibu itu sihat dan bersemangat, pasti matlamat penyusuan 2 tahun menjadi sasaran walau apapun dugaan yang datang.

semoga entry nie dapat membantu ibu2 diluar sana yerk.. happy breastfeeding...

credit by: kak n












Anda bagaimana? Mahu mencuba vitamin Shaklee? Kami menyediakan trial pack untuk 30 hari consume dengan harga serendah RM80 dan free delivery. Boleh emailkan kepada saya nr_yu86@yahoo.com atau sms kan kepada saya 013-6772007.




No comments:

Post a Comment

SILA LER COMMENT YERK DEAR BLOGGER'S... I LOVE YOU