Pages

July 16, 2011

BERPUASA DENGAN LEBIH BERTENAGA

 Bagi  yang bakal bergelar ibu serta baru sahaja mendapat gelaran ibu, pasti tidak sabar menyambut Ramadhan. Begitu juga bagi ibu yang pertama kali menyusukan anak mereka. Menunaikan ibadah puasa sambil menyusukan anak pastinya perlu mempunyai semangat, keyakinan dan kekuatan fizikal dan mental.

Namun, di dalam Islam, ALLAH memberi kelonggaran bagi ibu-ibu yang hamil serta menyusukan anak, sekiranya mendapati ibadah puasa itu memberi kemudaratan kepada kesihatan ibu yang hamil ataupun memberi mudarat kepada si anak yang menyusu, adalah wajib bagi si ibu untuk qada' puasanya dan membayar fidyah.

Walaubagaimanapun, sebagai ibu yang mahu menyusukan anak dengan susuibu, perlu yakin bahawa susuibu itu adalah anugerah rezeki dari ALLAH. Maka dengan pertolongan ALLAH jua susuibu akan tetap ada walaupun si ibu itu berpuasa.  Keyakinan perlu seiring dengan usaha.  Si ibu perlulah pastikan tubuh badannya sihat dan kekal bertenaga. Elakkan tekanan perasaan, terlalu penat dan penjagaan makanan dengan baik sangat membantu bagi ibu menyusu untuk menjayakan ibadah puasa.

Keperluan protien sangat perlu diutamakan kerana protien diperlukan untuk pertumbuhan dan pembesaran. Protien merupakan nutrien utama dalam pengeluaran susuibu maka keperluan protien oleh seorang ibu turut meningkat selain  keperluan vitamin dan mineral turut meningkat antara 25 hingga 50% sementara sesetengah vitamin seperti asid folik dan zat besi meningkat sehingga 100 hingga 300 peratus. 

Pengalaman saya sendiri yang telah menyusukan anak-anak saya, saya amalkan pengambilan protien yang khusus iaitu Energizing Soy Protien selain vitamin tertentu semasa bersahur dan berbuka. Selain itu saya sangat suka amalkan pengambilan minuman isotonik tanpa gas seperti performance Drink demi memastikan badan saya tak dehydrate disebabkan berpuasa sambil terus menyusukan anak. Memang satu kepuasan bagi saya !

Bagi menjayakan penyusuan, Kaliti kesihatan ibu sangat dititik beratkan. Kesihatan ibu ditahap yang optimum sangat membantu bagi si ibu menjayakan perjalanan penyusuannya. Bagi yang tak pernah lagi mencuba ESP , boleh cuba sekarang kerana harga sangat sangat menarik boleh di dapati dari saya! Emailkan kepada saya di nr_yu86@yahoo.com atau nhmi2011@gmail.com untuk mengetahui harga Euphoria Breastfeeding Set with ESP. Penjimatan yang sangat banyak! Jom berpuasa dengan penuh keyakinan dan kesihatan yang baik!!!!


No comments:

Post a Comment

SILA LER COMMENT YERK DEAR BLOGGER'S... I LOVE YOU